Kandidaat lokale verkiezingen Damme en provincie West-Vlaanderen
Kruimelpad
Waarom moeten de Leestjesbruggen in Damme verhogen bij de omvorming naar snelweg A11?
West-Vlaanderen / Damme – De omvorming van de N49, de expressweg tussen Knokke en Antwerpen, tot een volwaardige autosnelweg A11 krijgt verder vorm. De Leestjesbruggen over het Leopold- en Schipdonkkanaal worden in dat kader verhoogd. “De hoofdreden hiervoor is dat de zware en hoge landbouwvoertuigen dan minder moeten omrijden”, aldus provincieraadslid Jan Van Meirhaeghe (N-VA) uit Damme.
Dat nieuws vernam hij van Vlaams parlementslid Bert Maertens (N-VA) die bevoegd Minister Lydia Peeters (Open VLD) ondervroeg. De A11 wordt geleidelijk omgevormd naar een snelweg waarbij je 120 km/uur kan rijden.
Provincieraadslid Jan Van Meirhaeghe: “Op termijn gaan dus de kruispunten sluiten op de N49 en dat zorgt voor een niet-werkbare omrijfactor voor hoge en zware landbouwvoertuigen. Ook de onderhoudsvoertuigen van De Vlaamse Waterweg (DVW) kunnen de bestaande bruggen niet kruisen, waardoor ook dat onderhoud met een grote omrijfactor geconfronteerd zou worden."
Andere redenen voor de verhoging
In bijkomende orde was er vanuit de NAVO de vraag om de bruggen aan te passen zodat ze ook het uitzonderlijk vervoer van civiele en militaire transporten (Defensie en NAVO) kunnen dragen. Op dit moment moeten ze omrijden door een aantal woonkernen wat ook niet ideaal is.
"De wijziging laat ook toe het gabarit van de fietssnelweg F311 aan te passen zodat die het jaagpad kan volgen. Tenslotte hebben deze kanalen een belangrijke ecologische waarde. Zo zijn ze een belangrijke corridor voor een aantal zeldzame diersoorten, waaronder een aantal bijzondere vleermuissoorten en zwaluwsoorten. De verhoging van de bruggen zorgt ervoor dat deze dieren ongestoord kunnen migreren en dat de barrièrewerking van de N49 wordt verkleind,” aldus provincieraadslid Jan Van Meirhaeghe.
De uiterste datum voor het afleveren van de vergunning is 6 december 2023. Het AWV wenst de werken aan te besteden in februari/maart 2024. De werken moeten van start gaan in de zomer van 2024. Uiterlijk op 30 juni 2026 moeten de werken voltooid zijn.